Renault 4CV uit 1953 – De Rijke Transport
Waarom is deze Renault 4CV een uitzonderlijk exemplaar:
- Hij is eerder gerestaureerd geworden
- De 4CV is na 42 jaar uit zijn winterslaap gehaald
- Is technisch in orde.
- Het interieur is goed.
- Had in 1973 een kilometerstand van 20000. Nu in 2018 20304!!
- Hij komt uit de persoonlijk collectie van de oprichter van De Rijke Logistics
- De originele onderhoudskaartjes in het motorcompartiment
- Originele plaatje met de naam van de Renault garagist uit de tijd
- De versie met de 6 horizontale chrome grill lijsten zoals het introductiemodel
De 4CV heeft een mooie historie!:
1953: Eerste tenaamstelling
1973: Tellerstand 20000
1975: Tellerstand 20300
1976: Tellerstand 20300
1983: Invoer Nederland inclusief aankoopbedrag
2018: Afgelezen tellerstand 20304!!!
De Renault 4CV is een auto, die steeds meer gewild is bij de liefhebber/verzamelaar. Prijzen oplopend tot €19995 komen vandaag de dag regelmatig voor. Deze 4CV kost het belangen na niet.
Leuk weetje: in 1953 kostte de 4CV Hfl 4470. Toen in de Renault in 1983 naar Nederland is gekomen, heeft de heer Hirschfeld er Hfl 13860 voor de auto betaald. Neem even contact op, voor de huidige prijs.. 😉
O ja, ik moet natuurlijk een paar min-puntjes opnoemen: Op het linker- en rechterachterscherm en links bij de instap heeft hij een wat beschadigingen. ( zie de foto’s )
Om een beter beeld van de Renault, wil ik voorstellen om een keer te komen kijken. Want met eigen ogen zien, is beter dan welke tekst of foto’s dan ook. Pas op: bij bezichtiging is de kans, dat je verliefd wordt, wel groot! 😊
De Renault 4CV is de opvolger van de Renault Juvaquatre en de voorloper van de Renault Dauphine. De naam 4CV ontleend zich aan cheval-vapeur ( paardenkrachten ) en aan het toen al bestaande PK-belasting (4).
Hij kwam in 1947 voor het eerst op straat en rolde in 1961 voor het laatst van de band af. Het was de eerste na oorlogse Renault van het staatsbedrijf Regie Nationale des Usines Renault. Oprichter Louis Renault had het concept van de 4CV eigenlijk al voor de WOII klaarliggen. En begon in 1941 in he diepste geheim aan de ontwikkeling van zijn 4CV. Inspelende op de vraag naar een zuinige, comfortabele gezinsauto werd de 4CV een succes! En daarmee komt de Renault in het rijtje van legendarische modellen zoals de Dauphine, de Frégate en de Floride.
De Renault 4CV wordt door de 760cc achterin geplaatste motor met 22pk op de achterwielen aangedreven. Om de 620 kilo wegende 4CV in beweging te krijgen, is hij uitgevoerd met 3 versnellingsbak, waarvan alleen de 2de en de 3de versnelling van synchromesringen zijn voorzien. Het geheel zorgt voor een topsnelheid van 95 km/u en doet de 4CV zijn sprint van 0 – 90 km/u in wel 38 seconden!! Met zijn suïcide deuren wordt het je, zelfs vandaag de dag nog, gemakkelijk gemaakt om in en uit te stappen. Over vandaag de dag gesproken, ondanks dat er in de tijd veel 4CV gebouwd zijn geworden, begint de 4CV een aardige liefhebbers/verzamelaars auto te worden.
Bronvermelding:
Wikipedia
Renaultoloog
Detailfoto’s
Comments are closed here.