Fiat 500R uit 1973 – Origineel Nederlandse auto!

Verkocht:

Deze 500 Rinnovata is uitgevoerd met een 594cc motor met gesynchroniseerde 4-versnellingsbak. De motor loopt goed en schakelen gaat prima met deze bak. Misschien wel het meest unieke is, dat het om een origineel Nederlands geleverde Cinquino ( zoals de italianen hem ook wel noemen ).

Een jaar of 15 geleden is hij volledig gerestaureerd om vervolgens in 2013/2014 weer opgefrist te worden. Het is echt een super leuke auto om gelijk mee te rijden en voor de liefhebber en de ideale auto om met weinig inspanning deze Fiat 500 Rinnovata ( want daar staat de R oor ) in concours staat op zijn lieve kleine wieltjes te zetten!!

 

Speciale kenmerken:

  • Origineel Nederlandse 500R.
  • Technisch in orde.
  • Door de jaren heen goed onderhouden.
  • De uitvoering met de ronde teller.
  • Relatief kort geproduceerd: 1972-1975.
  • Heeft de laatste 17/18 jaar, maar 2 eigenaren gehad.

 

Heb je vragen of wil je meer over de auto weten? Neem dan even contact op.

 

Navolgend vind je meer info over de Fiat 500:

De afmetingen van deze kleine gigant zijn: Lengte 297 x Breedte 132 x Hoogte 132.50. En heeft een gewicht van 470 kg schoon aan de haak.

In totaal zijn er 340.000 van geproduceerd in de periode van 1972 t/m 1975.

De 500R (‘Rinnovata’ wat ‘vernieuwd’ betekent) vormt het laatste hoofdstuk in een succesvolle reeks (vanaf 600.000 lire). Vanaf 1972 zien we dat de Fiat 500 een 594 cc motor heeft, die bedacht was voor de nieuwe moderne 126. Het verschil met het blok in de opvolger, is dat de krachtbron in de 500 19 pk heeft in plaats van 23. De transmissie blijft gelijk en de topsnelheid komt nu op 100 km per uur. De 500R is dus Spartaanser en heeft bijvoorbeeld karakteristieke stalen velgen waaraan je een ‘R’ direct zult kunnen herkennen. Het interieur is veel eenvoudiger dan voorheen, met het stuur dat geheel uit zwart kunststof is opgetrokken. Je zou kunnen stellen dat de 500R terug is gegaan naar het oorspronkelijke idee van de Nuova 500 uit 1957. Er werden van de 500R 340.000 stuks gebouwd totdat in 1975 de productie stopte. De nieuwe moderne fabriek van SicilFiat in Termini Imerese -destijds een van de modernste fabrieken in Europa- had de eer om de laatste 500 serie te produceren en was eveneens verantwoordelijk voor de 126, die later ook in Polen geproduceerd zou worden. Het was het slotstuk van de populairste Fiat ooit.

Detailfoto’s:

Comments are closed here.